Schooltuinlesprogramma

Onderzoekend Tuinieren is een praktisch lesprogramma voor acht jaar schooltuinieren met en door kinderen. Het lesprogramma heeft als doel een gezond en duurzaam voedingspatroon te bereiken door kennis en voorkeur voor plantaardig voedsel te verhogen.

Het complete pakket van het schooltuinlesprogramma bestaat uit:

  • Teamtraining op locatie

  • Handboek met o.a. de leerlijn, de leerdoelen en een materiaallijst

  • Handleidingen voor de leerkracht op 4 niveaus

  • Kopieerbare werkbladen

  • Tuinboeken de kinderen voor leerjaar 3 tot en met 8

  • Set van 5 Instructiekaarten voor de tuinwerkzaamheden

  • Tuinkalenders op 4 niveaus op A3 formaat

  • Zoekkaart Wilde Planten in de Tuin op A3 formaat

  • Zoekkaart Dieren in de Tuin op A3 formaat

  • Zadenpakket per niveau en tuinkalender (totaal 24 soorten)

Het schooltuinlesprogramma begeleidt de leerkracht en de kinderen elk jaar in de schooltuin bij school.

Het programma maakt creatief gebruik van materialen die ook bij de kinderen thuis aanwezig zijn, hierdoor kan ook thuis getuinierd worden in de vensterbank, balkon of tuin. Het schooltuinlesprogramma zorgt ervoor dat de schooltuin juist zonder extra hulp van ouders/verzorgers een succes wordt en blijft. Het tackelt de belangrijkste zorgen:

  • Het programma adviseert de kinderen in gezamenlijke tuinbedden te tuinieren. Het onderhoud is onderdeel van het lesprogramma, de kinderen onderhouden de tuin zelf. Ook is de schooltuin geen Rembrandt in het Rijks, het is een kindertuin als een kindertekening op de koelkast.

  • De kinderen leren de aarde en de planten te beschermen tegen droogte, hierdoor is geen extra watergeven nodig. Het programma werkt met de natuur, een hele droge zomer hoort er gewoon ook bij. En als de oogst mislukt is daar weer een diertje blij mee, je doet het dus altijd goed!

  • Er is geen ecologische voorkennis nodig. Je hoeft geen David Attenborough, Freek Vonk of boswachter te zijn om kinderen over de natuur te leren. Ecologische basisvorming begint bij de natuur ontdekken, van ontdekken komt vanzelf onderzoeken, van onderzoeken komt vanzelf kennis en inzicht.

  • Het lesprogramma bestaat uit 9 Stappen per schooljaar. Elke Stap wordt in een maand gemaakt. Elke Stap heeft 2 lessen. Een les duurt gemiddeld 60 min. Per maand 120 minuten, omgerekend een half uur per week. De lessen worden door de eigen leerkracht gegeven.

Het lesmateriaal

Aantrekkelijk leerlingenmateriaal en duidelijke instructies voor de leerkracht. Tuinkalender, instructiekaarten van waterafstotend materiaal. Het tuinboek van de leerlingen is ook vochtbestendig.

Een handboek voor school begeleidt het team bij de opzet en uitvoering van het programma. De teamtraining op locatie geeft inspiratie en tips voor het schooltuinieren met de groep.

De Stichting ondersteunt bij organisatie van de schooltuin, ook kan de Stichting een schooltuin aanleggen bij school.

“Ik vind deze lessenreeks waardevol. Zeker als een leerkracht niet echt groene vingers heeft, maar wel veel aan de kinderen wil leren over alles in de moestuin.”

Leerkracht groep 7, Dalton school Rotterdam