“Schooltuinieren geeft leerlingen de vrijheid om voor iets levends te zorgen en daar trots op te zijn.”

Tiny, 52 jaar, leerkracht basisonderwijs

Stichting Onderzoekend Tuinieren heeft ten doel een bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving door kennis op het gebied van natuur, wetenschap, techniek en voeding te bevorderen. De stichting ontwikkelt producten en programma’s voor het onderwijs.

  • ontwikkeld met leerkrachten

    Met de Rotterdamse Citylab010 subsidie is het lesprogramma samen met de leerkrachten van 5 basisscholen ontwikkeld en getest.

  • RIVM erkenning

    Het schooltuinlesprogramma is erkend als interventie bij het Loket Gezond Leven van het RIVM. Het lesprogramma kan hierdoor met subsidie van bijv. het programma De Gezonde School worden aangeschaft.

  • Stimuleren van het eten van groente en de groene buitenruimte geeft mentale veerkracht.

  • Doorlopende leerlijn met herhalende elementen in de context van de schooltuin plaatst kennis in het lange-termijngeheugen.

  • Samen met de natuur voedsel verbouwen leert kinderen efficiënt met grondstoffen om te gaan. Bovendien gaat zelf voedsel verbouwen de verspilling van voedsel tegen.

  • door onderzoeken en ontdekken in de schooltuin ontwikkelen de kinderen bewustzijn voor de natuur

  • Het onderhouden van de schooltuin leert kinderen over ecosystemen en biodiversiteit, met deze kennis maken zij (in de toekomst) duurzame keuzes.

  • Natuuronderwijs is echt mijn passie, dat iedereen leert leven mét de natuur. En daarbij zijn we nooit uitgeleerd.

    Mijn motto: niet moeilijker maken dan nodig is, wel leuker!

    ZZP-er Ingrid Natuurlijk!

    •ontwerpt leerlijnen voor natuur, wetenschap en techniek in het basisonderwijs.

    •geeft groene buitenruimte vorm in samenwerking met gebruikers.

    •traint basisschoolteams in natuur, wetenschap en techniek.

    •ontwerpt leerlijnen voor natuur, wetenschap en techniek in het basisonderwijs.

Onderzoekend Tuinieren is ontwikkeld door Ingrid Boltjes en Hendrina Geerken in opdracht van Stichting Onderzoekend Tuinieren.

  • Samenleven met de natuur is actueler dan ooit!

    De natuur en voedsel verbouwen zijn sinds mijn kinderjaren belangrijk voor mij. Met de lessen voor de schooltuin geef ik mijn plezier en enthousiasme voor de natuur en voeding door.

    ZZP-er Hendrina Geerken

    marketing- en product management

    event management

    ontwerpt leerlijnen voor natuur, wetenschap en techniek in het basisonderwijs

    project management voor schooltuinen en groene schoolpleinen